2014. október 15., szerda

Fogvatartotti beszámoló egy családi döntéshozó csoportkonferencia kapcsán...



Az "INNO-Váltó Innovatív, kísérleti foglakoztatási program fogvatartottaknak / szabadultaknak" című TÁMOP-1.4.3-12/1-2012-0155 számú pályázati projekt megvalósítása során egy lényeges projektelemnek számít a büntetés-végrehajtási intézetekben még mindig kevéssé ismert és alkalmazott módszer, a családi döntéshozó csoportkonferencia kísérleti jellegű alkalmazása. A blog olvasói korábban már több írásban megismerhették ezt a resztoratív jellegű módszert, ezért jelen esetben bővebben nem is írok róla, viszont megosztom egy olyan fogvatartott gondolatait, aki bevonásra került a programba, és tapasztalatait, érzéseit megosztotta velem. A VSA logója után olvasható az írás...






"Felajánlottak számomra egy lehetőséget, az volt a neve, hogy CSDCS, de akkor konkrétumot szinte nem is tudtam róla, hogy miről is szól ez majd, szinte ez nálam feledésbe is merült. Mikor egyszer csak a mentorom szólt, hogy le kell, hogy menjek a második emeleti blokkba, és várni fog odalent egy hölgy, aki a CSDCS-t szervezi. Hát.. az az igazság, hogy szinte semmi kedvem nem volt ehhez az egészhez, mivel dolgoztam, és úgy fogtam fel, hogy még ezt a kis pihenőmet is, ami a munka után lenne, még az is elmegy erre a hülyeségre. De mégiscsak fogtam magam, és lementem, bekopogtam az ajtón, és egy 45 év körüli hölgy nyitott ajtót, átestünk a bemutatkozáson, utána elmagyarázta, hogy mit is takar ez a szó, hogy CSDCS. Nagyjából értelmezni tudtam, és furdalt a kíváncsiság. Erre a hölgy csinált egy karikát egy lapra és húzott rajta vonalakat és elkezdte kérdezgetni a családi állapotomat. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy nekem családom nem volt, mert kiskorom óta az intézetben nevelkedtem. De vannak civil szervezetek, akik szinte családtagjaimként viselkednek. Viszont sok mindent nem tudtam, hogy mi lesz a szabadulásom után, és utána értettem meg pontosan, hogy miről is szól ez a dolog (a CSDCS). Tehát pontosan a felmerülő aggodalmaimat át tudjuk beszélni, és a helyszínen felmerülő kérdéseimet fel tudom tenni személyesen, azoknak, akik fontosak a számomra, és egy kompromisszumot tudunk felállítani (pl.: munkalehetőség, lakhatás, és ha baj van, akkor kihez tudok fordulni, és ilyen kérdéseket beszélünk át CSDCS-n). A megbeszélés után kb egy hét után értesítettek arról, hogy három hét múlva lesz családi beszélőm. Akkor még istenigazából nem voltak bennem frusztráló érzések. De ahogy közeledett a nap, egyre jobban úgy éreztem magam, mint egy hülye, hogy minek fogtam bele ilyenbe. Ahogy eljött az utolsó két nap a CSDCS előtt, ezt úgy higgyétek el, hogy két napon keresztül este nem bírtam aludni, mivel foglalkoztatott ez a dolog, és attól féltem, hogy be fogok sülni a CSDCS-n, mivel annyira izgatott leszek, hogy nem tud kijönni a torkomon egy kósza hang sem.

Aztán eljött a nagy nap, tíz órára kellett lemennem oda, ahol a CSDCS megtörtént. Igaz, tíz óráig elszívtam vagy 2 doboz cigarettát a nagy izgalomban. A kezem-lábam is szinte remegett, de ezt szó szerint higgyétek el. Eljött a 10 óra, a mentorom lent várt, és az volt az első kérdése, hogy izgulok-e!? Én azt mondtam, hogy nem, de közben, ha lehetett volna, még a szívem is kiugrott volna a helyéről. Megérkeztünk a helyiséghez, és a mentorom kinyitotta az ajtót, és megláttam a bent lévő civil segítőimet, és a bv. intézet dolgozóit. Odamentem a segítőimhez, megpusziltam őket, a bv. intézet dolgozóinak is köszöntem, és elkezdtünk bemutatkozni, hogy a két civil szervezet képviselői is megismerjék egymást. Ez jól sikerült. A hangulat egyre jobban oldódott, és én is elfelejtettem azt a félelmet, amit már egyszer leírtam, és én is jól éreztem magam, és meg tudtuk beszélni a szabadulásom utáni dolgokkal kapcsolatban bennem felmerült kérdéseket. Akit említettem már korábban, annak a hölgynek a segítségével sikerült olyan kompromisszumra jutnunk, ami mindenkinek megfelel.

És a végére még azt is leírom, hogy olyan érzés lett bennem, hogy az adott személyek olyanok lettek számomra, mintha a családom lennének, és ezt az érzést sohasem feledem el."



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése